קעמפים? "בחורים לא צריכים לשמוע את כל ההבל הזה"

    חשוב לי להבהיר כי ראש העיר חיפה הוגן אלינו ודואג לצרכים של הציבור החרדי בעיר. סוגיית הסגנות צריכה להיפתר ואני עשיתי מיוזמתי מספר מהלכים שלא הגיעו להבשלה, אני פועל אישית לטובת מספר חסידויות ומוסדות שיש להם צרכים מיוחדים בעיר חיפה ואני מקווה שהדברים יגיע לפתרונם".
    מרכז העניינים 1 Comment on קעמפים? "בחורים לא צריכים לשמוע את כל ההבל הזה"

    שר הבריאות יעקב ליצמן בראיון מלא כותרות ל'מרכז העניינים' • על חילולי השבת: "אם המצב ימשך לא נבליג" • מה דעתו על האפליה בחיפה ולמה הוא מרוצה מיהב? • "אני לא יודע מה זה מאמי סאבי באבי" • ולמה הוא לא משתתף בקעמפים?

    שר הבריאות, יעקב ליצמן צילום: אמיל סלמאן, פול
    חשוב לי להבהיר כי ראש העיר חיפה הוגן אלינו ודואג לצרכים של הציבור החרדי בעיר. סוגיית הסגנות צריכה להיפתר ואני עשיתי מיוזמתי מספר מהלכים שלא הגיעו להבשלה, אני פועל אישית לטובת מספר חסידויות ומוסדות שיש להם צרכים מיוחדים בעיר חיפה ואני מקווה שהדברים יגיע לפתרונם".
    18:15
    02.05.24
    קובי פינקלר No Comments on טורקיה החליטה לעצור את כל הסחר עם ישראל | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ניכר בו, בשר הבריאות יעקב ליצמן, כי בכל רגע ורגע שהוא עוסק בענייני משרדו, הוא עושה כל מאמץ לא רק שבציבור יתקיים 'וחי בהם', כפשוטו ממש. הוא עצמו חי ונושם את כל תחומי העשייה שמשרד הבריאות אמון עליהם, ואינו מותיר אף אחד מהם בלא תביעת מדיניותו וטביעת אצבעותיו.
    בשבוע האחרון הוא היה האישיות הציבורית המרכזית, שבכובעים ובתפקידים השונים והמגוונים שהוא מחזיק, ריכז אליו, כמעט את כל הנושאים שעלו על סדר היום הציבורי; הסלמונלה, תקציב המדינה, חילולי השבת, משבר הייצוג החרדי בעיריית חיפה, וענייני מחנאות חרדית שמתרבים כמו חיידקים שליליים, בהשפעת חום הקיץ, והוא צלח אותם אחד, אחד, כמו מתאבק במבחן אולימפי, גם אם לא תמיד כולם לחצו לו יד בסיום ההיאבקות.
    נראה כי עוד בטרם נמצא פתרון החלטי לרשימה ארוכה של נושאים הנוגעים לאופייה היהודי של המדינה, כמו הרפורמים ומתווה הכותל, 'חוק הגיוס' שעתירה בעניינו, הממתינים להכרעת הבג"צ, ועוד נושאים ערכיים שעתידם תלוי ועומד, עוקפת אותן השבת שחומותיה נפרצות בראש חוצות. היא מחייבת טיפול מציל חיים לפני שגרורות הפרת הסטטוס – קוו יכלו כל חלקה טובה.
     ש: בסוף השבוע, בעקבות עבודות שתוכננו ברכבת ישראל בשבת ולבסוף בוטלו, אמר חברך למפלגה ח"כ אורי  מקלב כי אם הממשלה הזו תיפול זה יהיה על רקע הגברת חילולי השבת בישראל. האם לדעתך זה אכן עלול לקרות?
    ת: "שמירת השבת היא נושא ערכי וחשוב במעלה ראשונה. לא נוכל להתפשר בו. ראש הממשלה יודע זאת והבהרנו את זה לכל מי שצריך לדעת. הממשלה וראש הממשלה יודעים שזה רגיש מבחינתנו והם עושים הרבה כדי שהנושא לא ייפרץ. עם זאת, כשקורים מקרים של פגיעה בשבת או פרצות בנושא – אנו נזעקים ולא מאפשרים זאת. בעניין הזה אין חילוקי דעות וכל החזית החרדית מאוחדת בו, ללא ספק.

    ח"כ מקלב יודע שבפגישה של כל ראשי הסיעות עם שר התחבורה כץ שמענו הבטחות ברורות כולל הוראות לעושים במלאכה בשטח ממשרד התחבורה. אם המצב ימשך לא נבליג, ומאחר ועמדת השר כץ היא כעמדתנו, נעשה את צעדנו בתיאום עם שר התחבורה".
    ש:הבג"צ עומד לומר את דברו על פתיחת עסקים בתל אביב. מה תהיה תגובתכם למקרה וחוקי העזר בתל אביב ישתנו והדבר יוליך ל'תגובת דומינו' בכל ערי ישראל? האם גם בנושא זה תדרשו חוק עוקף בג"צ כמו בנושא המקוואות?
    ת: "בהחלט יש כאן סכנה גדולה. אנו נערכים לכל תרחיש יחד עם מומחים משפטיים ונדע מה לעשות".
    ש: בנושא השבת יש איזושהי הבטחה של נתניהו שלא לאפשר פגיעה בסטטוס קוו, או שגם כאן הוא נוקט בשיטת הכל יהיה בסדר, שמאפיינת אותו?
    ת: "יש הבטחה ברורה והוא יודע שלא נעבור על כך לסדר היום. הדבר ייבדק רק במעשים".
    ש: שר הפנים אריה דרעי דורש להקדים רפואה למכה ולהחזיר לסמכות משרדו את האחריות על חוקי העזר בנושא השבת, שקודמו, סילבן שלום, ויתר עליה מסיבות אלקטורליות. האם תסייעו לו בדרישה הזו כדי לחסום את נושא שינוי חוקי העזר בנושא השבת בישראל?
    ת: "אכן כן אנו מאוחדים בדעה זו".
    יוניליוור לא שיקרה…
    ש: בא ונעבור ל'סערת הקורנפלקס' החמה ומה שהתפתח ממנה.. .
    ת: "כבר בתחילת הדברים אני מבקש להדגיש שהיום ברור לנו שב'יוניליוור' לא שיקרו לנו. לפי הנוהל והחוק יש להם תקן שנקרא PNG שמשחרר אותם מחובת דיווח, גם לא למשרד הבריאות, אם המוצרים הנגועים לא יצאו מהמפעל".
    ש: אבל כשהפרשה פרצה אמרת כמה וכמה פעמים שהם שיקרו למשרד ולציבור?
    ת: "מתברר שלא. אמנם מוצרים יצאו מהמפעל אבל זו הייתה תקלה. התקלה הייתה של חברה אחרת, והם לא היו חייבים לדווח. יכול להיות שאנחנו נצטרך לשנות קצת את הנהלים, שהרי בכל זאת הייתה רשלנות והמוצרים יצאו בסופו של דבר, אבל שקר לא היה כאן".
    ש: ובטחינה 'הנסיך'?
    ת: "כאן זה סיפור אחר לגמרי. הוא ידע כבר שבועיים ויותר שיש תקלה, ולמרות זאת, הוא העביר את הטחינה למפעלים אחרים, שניים מהם בדקו ומצאו את החיידק, והשלישי לא בדק. רק אז 'הנסיך' עשה 'ריקול' והחזיר את המוצרים שנחשדו כנגועים. הוא כן היה צריך לדווח לנו מיד".
    ש: ושני המפעלים שקבלו ממנו את הטחינה הנגועה וגילו אותה, לא היו צריכים להזהיר?
    ת: "אנחנו עכשיו בודקים את זה. קבעתי ישיבה לשבוע זה לדון בכל הנושא של הפיקוח על האוכל. יכול להיות שבעקבות מה שקרה נעשה נוהל חדש שגם מי שיש לו את התקן יהיה חייב לדווח למשרד הבריאות על כל תקלה".
    ש: משרד הבריאות לא צריך לבדוק את המוצרים בלי שיקרה משהו לפני? הבדיקות הן רק אחרי תקלה?
    ת: "אנחנו עושים בדיקות מדגמיות. יכול להיות שצריך להעמיק, אדון עם אנשי המקצוע ולפי זה נחליט אם צריך לעשות ומה צריך לעשות".
    ש: שרת הבריאות לשעבר ח"כ גרמן מ'יש עתיד' אמרה שהסיפור של הסלמונלה בא ממקום שידוע לכל אנשי המקצוע, וזה העופות הנגועים…
    ת: "אני חייב להגיד לך שגם עופות וגם ביצים הרי לא אוכלים חי, אלא מבושל, ואם מבשלים זה לא מזיק. מה שהיא אמרה הכל שטויות".
    ש: אז איך החיידק הגיע ל'קורנפלקס' שגם הוא אפוי?
    "נראה שלשם זה הגיע אחרי האפייה".

     ש: מה אתה עונה למי שטוען שבמשרד הבריאות נוהגים במפעל 'הנסיך', שהוא מפעל ערבי בצפון, בצורה חמורה יותר מאשר ב'יוניליוור'?

    ת: "חד משמעית – זה שטויות והבלים. ההבדל הוא רק בכך ש'יוניליוור' לא היו חייבים לדווח, יש 80 מפעלים שיש להם כזה תקן בישראל, ו'הנסיך' כן היה צריך לדווח. הוא לא רק שלא דיווח אלא העלים במתכוון והמשיך לשחרר את הסחורה מהמחסנים".
    מרוצה מההישגים בתקציב…
    ש: בא ונעבור לתקציב. נראה ששמו לך רגלים במה שרצית להגיע אליו בהצעת התקציב, לפחות במה שנוגע למשרד הבריאות שאתה ניצב בראשו…
    ת:"כל שר נלחם על התקציב שלו. תפקיד אגף התקציבים באוצר לא לתת, והתפקיד שלי הוא להוציא כמה שיותר. זו בדרך כלל חלוקת העבודה בינינו. אני דרשתי תוספת לתרופות מצילות חיים. 003 מיליון לשנה זה לא מספיק. דברתי עם ראשי 'כללית' ו'מכבי' והם הסכימו להוציא דברים שטותיים מהתקציב, ולהכניס תרופות מצילות חיים".
    ש: מה זה 'דברים שטותיים' שהם היו מוכנים לוותר עליהם?
    "למשל רכיבות על סוס, וכל מיני דברים שאני לא רוצה להיכנס אליהם".
    ש: ומה קרה?
    ת: "האוצר בא אלי והציע שנטיל היטל על חברות הביטוח הרפואי כדי לממן את זה. הסכמתי, רק שאלתי כמה הם, האוצר, נותנים חוץ מההיטל. ותתפלא לשמוע, הם הסכימו לתת את חלקם. אלא שהם הכניסו בחוק התקציב היטל של %3 בשנה הראשונה, %6 בשנה השנייה ו%9 בשנייה השלישית, ואני מעולם לא הסכמתי לזה. חשבתי שזה יהיה לכל היותר %1 של היטל. כאן התחיל הויכוח עד שאמרתי 'מוחל טובות, אל תתנו לי כלום'".
    ש: ואז איימת שלא תצביע בעד התקציב, ואולי גם תלך לפיצוץ קואליציוני?
    ת: "מה שאיימתי שלא אצביע לתקציב זה לא בגלל זה, אלא בגלל כל מיני דברים אחרים, כמו מיטות בבתי חולים".
    ש: וגם כאן האוצר התנגד לדרישותיך?
    "אני חייב לספר לכם שכאשר הגעתי בבוקר לדיון על התקציב, לא הייתי לגמרי מסודר וסגור על מה שאני רוצה. לגמרי לא. אמרו לי שכך זה אצל רוב המשרדים. ב-11 בבוקר אמרו לי שעוד 01 דקות ישבו איתי. עברו שעתיים, שלוש ולא קרה כלום אז אמרתי שאצביע נגד התקציב. ב-9 בערב ישבתי פעם ראשונה עם שר האוצר כחלון, שהתערב פתאום כשהבין שזה רציני מצדי, וב-2 בבוקר גמרנו את גיבוש התקציב".
    ש: ואתה מרוצה מהתוצאה?
    ת: "אני בהחלט מרוצה. הדרישות שלנו היו על מיליארד ומאה מיליון וקבלנו בערך 059 מיליון".
    ש: מה עם 'חוק הסיעוד' שאמרת שאם לא יהיה זה סוף הדרך? "הסיעוד הוא בהסכם הקואליציוני ואני לא מעלה על דעתי שראש הממשלה לא קיים את הבטחה לממן את הסעיף הזה. ראש הממשלה שלח אלי לפני הדיון על התקציב בממשלה את המנכ"ל שלו אלי גרונר, והיועץ הכלכלי אבי שמחון. הם ישבו איתי שעתיים ללמוד את כל התוכנית של משרד הבריאות בנושא הסיעוד. מאלי גרונר התרשמתי שהוא בא בכוונות רציניות, מאבי שמחון אולי פחות. אמרתי להם שאני לא מדבר על תקציב נוסף אלא על מימון הסיעוד מהעלאת מס הבריאות. בישיבת הממשלה הפתעתי את נגידת בנקי ישראל ושאלתי אותה מה דעתה על התוכנית למימון הסיעוד, והיא, ברוב הגינותה, אמרה שהיא תומכת נלהבת של זה וחושבת שבין כה יצטרכו לעשות את זה, והיא תומכת גם בהצעה להעלות בחצי אחוז את מס הבריאות, ואפילו באחוז". 
    ש:אז יש תאריך יעד?
    ת: "קשה לתת תאריך יעד, אבל ראש הממשלה אמר שבקרוב יקיים דיון על כך, ואני שמח שזה כך".
    ש: אבל למה שראש הממשלה יהיה מחויב להבטחה בעניין זה כאשר חברים שלך לא הולכים איתך בלחץ הקואליציוני שבקשת להפעיל במימון הסיעוד?
    ת: "אני אגיד לכם דבר פשוט – אני גם לא מדבר עם לפיד והם, חלקם חברים עם לפיד. אז מה זה אומר? לכל אחד יש את השיטות שלו. אני מניח שח"כ גפני שחתום על ההסכם הקואליציוני שכולל גם את הסעיף על הסיעוד, ירצה לקיים את מה שחתם עליו…"
    ש:אתה מוכן להיכנס לראש שלו ולחשוב למה סיעוד לזקנים פחות חשוב לו מאשר קצבאות לילדים?
    ת: "אני לא יודע. אין לי מושג".
    ש: בא נתקדם בנושאים הרגישים שכבר נכנסנו אליהם. אמרת שהיו עליך איומים ושאנשים נשכרו ללחוץ עליך? מי זה?
    ת: "כנראה חברות הביטוח או קופות החולים שכרו 'מאכערים' למיניהם, אני יודע מי, אני יודע את החברה…"
    ש: מי?
    ת: "לא רוצה לפרט, אולי פעם אני אוציא את זה…"
    ש: למה לא עכשיו?
    ת: "לא חושב…אתה יודע מה? אני אשקול, יכול להיות שכן, אבל רוצה להשלים את התמונה, ושילמו להם עבור 3 חודשים 2 מיליון שקל… ותפקידם היה ללכלך אותי ואת שר האוצר. הם בחרו לעשות זאת אצל הציבור החרדי".
    ש: אצל החילונים נשארת 'מאמי'…
    ת: "אני לא יודע 'מאמי' סאבי באבי, אין לי מושג. אני יודע שאלי זה לא הגיע. לא השפיע עלי. אבל צריך לבדוק אם חברה כזו שעושה דברים כאלה כדי ללכלך יכולה להיכנס ולעבוד עם משרדי ממשלה…"
    ש: תוספת של תקציב משמעותי שהובטחה ל'יהדות התורה' בהסכם הקואליציוני נשארה תלויה ועומדת ולא הוכנסת לתקציב, על פי הפרסומים, כדי שתשמש שוט נגד הח"כים החרדים לאשר את דרישות האוצר. האם חזרנו לתקופת ה'יחודיים' הזכורה שלא לטוב?
    ת: "לא נגיע לתקופות הללו. הכסף הקואליציוני )02 מיליון שקל לכל חבר כנסת י.נ.( הובטח לנו בליל התקציב שזה יעבור בוועדת הכספים וכך יהיה. הבנו אני ודרעי בלילה של הדיונים שלא הכניסו את ההתחייבות לישיבות בבסיס התקציב והקמנו זעקה. סידרנו זאת וסוכם שהדבר יתוקן והתקציב יכנס".
    העלילו עלינו…
    ש: מינוי סגן ראש עיר מטעם 'דגל התורה' בעיריית חיפה, פרץ השבוע שוב לתודעה, בעקיפין, בעקבות הדיון בוועדת החינוך של הכנסת שבו נטען כי ראש העיר יונה להב מתנכל לחרדים ונוהג גישה מפלה נגד בית ספר של החינוך העצמאי בקרית שמואל שבו לומדים ילדים בתת תנאים, ונגד מבנה שחסידות בעלזא רכשה בלב העיר חיפה כשבכוונתה לשכן בו את ה'חיידר' שלה. שמענו את קולם של שלושת הח"כים של 'דגל התורה' בעניין, שמענו את יו"ר ועדת החינוך ח"כ מרגי מ'שס', אבל את קולכם לא שמענו. אפילו ח"כ ישראל אייכלר נציג בעלזא, לא השתתף בישיבת הוועדה… המצב של 'גם לי גם לך לא יהיה' מתקבע ובינתיים הקהילה החרדית רק מפסידה מהעובדה שאין סגן ראש עיר הדואג לצרכיה. האם המצב הזה מקובל עליכם ועד מתי הוא יכול להמשך?
    ת: "הבהרתי עמדתי בפני ראש העיר חיפה שמבחינת 'אגו"י' עליו לקיים הסכם חתום ולתת ל'דגל' את הסגנות שהובטחה לה. ביצענו חלקנו בהסכם ואריה בליטנטל, נציג 'אגו"י', התפטר מהסגנות כחוק. עם זאת הבהרנו שלא נפרוש מהקואליציה ועל 'דגל' לפתור את המשבר מול ראש העיר".
    ש: יש שהאשימו אותך בעשיית 'דיל' עם יהב…?
    ת: "אנחנו לא סיכמנו על שום 'דיל' כפי שהעלילו עלינו ולא פעלנו נגד 'דגל' ח"ו. ההיפך. פגשתי את ראש העיר יהב אישית וניסיתי לפתור את המשבר, בין היתר, לבקשת 'דגל'. לצערי לא הצלחתי ואני מיצר על כך שלא נמצא פתרון".
    ש: אתם נוטלים חלק בטענות נגד ראש העיר על אפליית החרדים?
    ת: "לא. חשוב לי להבהיר כי ראש העיר חיפה הוגן אלינו ודואג לצרכים של הציבור החרדי בעיר. סוגיית הסגנות צריכה להיפתר ואני עשיתי מיוזמתי מספר מהלכים שלא הגיעו להבשלה, אני פועל אישית לטובת מספר חסידויות ומוסדות שיש להם צרכים מיוחדים בעיר חיפה ואני מקווה שהדברים יגיע לפתרונם".
    לא משתתף ב'קעמפים'…
    ש: מה עושים ב'בין הזמנים'?
    ת: "עובדים. מאז תשעה באב העברתי, בינתיים, את כל הימים, במשרד".
    ש: מתרוצצים מ'קעמפ' של ישיבה, ל'קעמפ' של ישיבה אחרת?
    ת: "לא. דווקא השבוע כן הייתי בערד בלילה, אבל אני לא נוסע ל'קעמפים'. כבר לפני כמה שנים הפסקתי עם זה".
    ש: למה?
    ת: "כי אני לא חושב שבחורי ישיבות צריכים לשמוע את כל ההבל שיש בפוליטיקה…"
    ש: ראית את המחקר על החרדים שהתפרסם השבוע על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה?
    ת: "כן ראיתי את הכותרת ב'הארץ'".
    ש: לפי מה שכתוב שם אנחנו צריכים להיות שמחים על כך שחל גידול מפתיע ולא צפוי במספר האברכים מאז ש…הקיצוצים של לפיד בוטלו. "מספרם זינק באלפים" נכתב בכותרת של עיתון 'הארץ'. נס לקראת זמן אלול…
    ת:"אני שמח שיש עליה בלומדי התורה. אבל בתקציבים לא העלנו כלום, רק מה שהיה ב 2102.  כנראה בגלל החופש שאין בו כותרות יוצרים אותן".

    הראיון פורסם ב"מרכז העניינים"


    1 תגובות

    מיין תגובות